Aakkoset vuosimallia 2022

Ennen kuin tämän vuoden seikkailut alkavat todenteolla, on kiva vielä muistella viime vuotta. Aakkoset on ollut minusta hauska tapa kuvata vuoden matkoja, joten jatketaan jälleen tällä samalla linjalla. Näitä on sitä paitsi mukava lueskella jälkeenpäin, sillä listalle saattaa päätyä useampi sellainenkin kohde, josta ei muuten kirjoittelisi. Viime vuonna tuli muutenkin kirjoitettua luvattoman vähän, joten suurin osa listan kohteista jäänee merkinnäksi vain tähän juttuun.

A = Andalusia

Aakkoset alkaa tällä, mutta oikeasti kyseessä oli vuoden päätös. Oltiin kaksi ihanaa viikkoa Andalusiassa, ja vanhojen tuttujen paikkojen lisäksi löytyi paljon uutta koettavaa. Kierreltiin vuoristokylissä, nähtiin kaupunkeja, ihasteltiin jouluvaloja ja vietettiin erittäin leppoisia päiviä auringon kuumentamalla terassilla.

Andalusia
Caminito Del Rey oli toisellakin kerralla vaikuttava
Amdalusia

B = Brugge

Viime vuonna vihdoin toteutui pitkään haaveena ollut matka Bruggeen. Toiset sanovat että kaupunki on liian turistinen, mutta ei mun mielestä. Samalla reissulla käytiin Gentissä ja Antwerpenissä, ja vaikka nekin oli kivoja, niin kyllä Brugge vei voiton.

Brugge

C = Córdoba

Tämä oli niitä Andalusian uusia tuttavuuksia. Tehtiin äidin ja siskon kanssa sinne yhden yön reissu junalla Malagasta. Ehdittiin kierrellä niin juutalaiskortteleissa, katsella kaupungin jouluvalot kuin vierailla kaupungin kuuluisimmassa nähtävyydessä, La Mezquitan katedraalissa. Puhumattakaan miten hyvää ruokaa me siellä syötiin.

D = Dinkesbühl

Saksalaiset pikkukaupungit on lähellä mun sydäntä, ja joulumarkkinareissulla ehdittiin käydä yhteensä neljässä. Vaikka ristikkotalojen määrässä ei päästy lähellekään edellisen vuoden saldoa, niin nämä pikkukaupungit olivat silti kerta kaikkiaan valloittavia. Dinkesbühl on yksi romanttisen reitin eli Romantische Straßen kohteista. Kaupunkia ympäröi muurit ja vanhaa tunnelmaa ylläpidetään historiallisine kyltteineen ja harvoine katuvaloineen. Talot ovat enemmän piparkakkumaisia, kuin perinteisiä ristikkorakenteisia, mutta silti erittäin viehättäviä. Ainut miinus oli lukuisat kadun varsille pysäköidyt autot, mutta toisaalta ne kertovat, että kylässä oikeasti eletään eikä se ole pelkkä turistikulissi.

Dinkesbuhl

E = Etelä-Konnevesi

Koulun melontareissulla tutustuttiin Etelä-Konneveden kansallispuistoon, ja auringonlasku Pienellä Navettasaarella on ikimuistoinen. En millään olisi malttanut nukahtaa. Illan viimeisen kuvan nappasin riippumaton syleilystä, ja kyllä se unikin sitten jossain vaiheessa voitti. Kolmen päivän aikana saatiin toki myös sadetta, mutta sekään ei haitannut. Melonta se on vaan niin hienoa puuhaa!

Etelä-Konnevesi

F = Fjällbacka

Kun viime kesän lomakohteeksi valikoitui Ruotsi, niin tiesin heti ainakin yhden paikan minne mentäisiin. Länsirannikko on näyttäytynyt mielikuvissani ihan täydellisenä kesäparatiisina, ja mikä parasta, se oli sitä ihan oikeasti. Fjällbackassa yöpymisestä sai maksaa ihan tolkuttomasti ja siellä oli todella paljon ihmisiä. Olen tosi tyytyväinen, että päätettiin kuitenkin jäädä sinne. Illalla päivän ihmiskaaos oli rauhoittunut, ja oli mukava kävellä tyhjentyneitä katuja. Loppuillasta kavuttiin vielä kylän yläpuolella kohoaville kallioille ihailemaan upeaa auringonlaskua.

Fjällbacka

G = Gamla Stan

Kesäreissulla skipattiin tarkoituksella Tukholma ja olikin ihana päästä sinne keikkamatkalle marraskuussa. Snarky Puppyn mahtavan keikan lisäksi kierreltiin vanhankaupungin kaduilla ja käytiin kuninkaanlinnassa. En ole ihan varma, mutta se saattoi olla jopa ensivisiittini sinne. Ihan hullua, sillä olen melkoinen linnafani. Linna osoittautui sitä paitsi sisältä todella hienoksi, toisin kuin ulkokuoresta saattaisi päätellä. Ja mitä tulee niihin Gamla Stanin katuihin, niin kyllä! Siellä vasta hienoa onkin.

Gamla Stan

Kaksi mukavaa asiaa yhdessä: Fika & Wine

H = Haikon kartano

Työkiireiden keskellä livahdettiin Iiron kanssa yhdeksi yöksi Haikon kartanoon. Meillä oli mukavaa ja kartano on hieno. Mutta minä en ole kylpylätyyppiä, joten vierailusta ei lopulta jäänyt kovin kummoista muistijälkeä. Ja valokuviakin tasan tämä yksi.

Haikon kartano

I = Iso-Valkee

En siis ole kylpylätyyppi, mutta retkityyppi olen. Kotimaan kohteista viime vuoden lemppariksi nousi ehdottomasti Someron Iso-Valkee. Se on pieni kirkasvetinen järvi, jonka ympäri kiertää neljän kilsan lenkki. Ekalla kerralla patikoin alkusyksyllä yöksi puolivälin laavulle ja tokalla kerralla kierrettiin lenkki Katjan kanssa. Ja tästä kirjoittaminen palautti heti mieleen ajatuksen, josko sinne lähtisi näin talvella.

Iso-Valkee
Iso-valkee

J = Jussarö

Lisää retkikohteita. Ja oltiin taas liikkeellä Katjan kanssa. Ollaan nyt muutamana kesänä tehty joku saariretki, ja viime vuonna tutustuttiin Jussaröön. Se on entinen kaivos- ja sotilassaari, ja osa saaresta kuuluu Tammisaaren saariston kansallispuistoon. Kierreltiin tätä kiehtovaa saarta niin paahtavassa auringonpaisteessa kuin melkoisessa rankkasateessa. Saarella on ihan mielettömiä hylättyjä rakennuksia, upeita rantoja ja hienoa luontoa. Mitä muuta voisi vielä toivoa?

Jussarö

K = Korpudden

Jos Katjan kanssa käydään perinteisesti kesällä saaristossa, niin Outin kanssa retkeillään joulukuussa. Ekana vuonna oltiin Nuuksiossa, tokana Sipoonkorvessa, mutta nyt haluttiin jotain uutta. Retkikartalta löytyi Korpudden, ja se oli ihan täydellinen paikka yhden yön retkelle. Kauniit maisemat ja hyvät retkeilyrakenteet, eikä yhtään muita ihmisiä.

Korpudden

Aamiaiscroissantit tulilla

L = Lyon

Tein viime vuonna muutaman työmatkan, ja kaikkein mukavinta se on, kun pääsee itselle ennestään tuntemattomaan paikkaan. Yritän silloin järjestää niin, että aikaa jäisi muuhunkin kuin työntekoon. Lyonia ehdin kierrellä kolmisen päivää, ja kaupunki oli oikein viehättävä. Erityisesti sieltä jäivät mieleen näyttävät muraalit sekä huikea 1600-luvun talo, jossa majoituttiin.

Lyon

M = Marstrand

Käytiin kesälomalla Göteborgin saaristossa, ”Ruotsin Monacossa” niin kuin paikallinen ystävämme aluetta leikkisästi kutsuu. Ruotsin länsirannikko kaiken kaikkiaan huokuu sellaista ihailtavaa ruotsalaista itsevarmuutta. Me päästiin ystäviemme mukaan veneretkelle ja tutustumaan paikallisen saariston ihanuuksiin. Tämä oli yksi vuoden parhaimmista päivistä. Marstrand itsessään ei ehkä ollut kaiken hehkutuksen veroinen, mutta ongelma lienee enemmän minun kuin Marstrandin. Minä kun viihdyn paremmin vähän vähemmän huolitelluissa kohteissa.

Marstrand

N = Njupeskär

Luontokohteet ovat selkeästi nousseet listallani perinteisten matkailunähtävyyksien ohi, ja tämä upea ruotsalainen vesiputous ansaitsisi enemmän kuin lyhyen maininnan. Ehkäpä joku päivä näppäimistöltäni syntyy kertomus patikoinnista Fulufjälletin kansallispuistossa. Siitä miten hölmöyttämme nousimme tunturiin kahdesti. Miten upeaa oli nähdä ja tunnistaa kapustarinta, seurata tunturisopulien vipellystä ja miten aurinko helli meitä rämpiessämme yhä uusien ja uusien kiviröykkiöiden yli. Mutta ei tänne vesiputoukselle päästäkseen tarvitse tehdä tuota kaikkea: riittää että kapuaa muutaman kilsan selkeästi merkityn reitin luontokeskukselta.

2022-09-25_10-50-12

O = Otamus

Käyn eräopaskoulua Karkussa, Sastamalassa. Olen ehtinyt aivan liian vähän tutustua alueen luontoon ja palveluihin, mutta yhtenä keväisenä päivänä kierrettiin linturetken lomassa katsomassa muutakin. Otamuksen virkistysalue herätti kiinnostuksen, ja tämä voisikin olla just passeli lähiretkikohde tämän vuoden suunnitelmiin.

P = Polku Nuuksio

*kaupallinen yhteistyö

Koronavuosien aikana on syntynyt jotain ihania uusia perinteitä, kuten tämä ystävien kanssa vietetty etätyöbreikki. Viime keväänä pakkasimme reppuun läppärit ja retkikamat, ja suuntasimme kohti Nuuksiota, jonne Polku Hotel oli kutsunut meidät muutamaksi päiväksi. Olimme olleet perillä ehkä noin viisi minuuttia, kun saatoin jo todeta miten stressi ja ärtymys alkoivat väistyä ja hyvä olo hiipiä mieleen. Ja kuinka lähellä olikaan ollut, että perun koko homman.

Töiden lisäksi (niitäkin ihan oikeasti tehtiin) ehdittiin saunoa, herkutella talon aamiaisilla, kokkailla itse maistuvia ruokia kodassa, rauhoittua rentouttavan joogan avulla ja kiertää Klassarinkierroksen lumikengillä. Parin päivän jälkeen reissusta palasi täysin rentoutunut nainen sen ärtyneen hermokimpun sijaan. Suosittelen tätä konseptia ihan kaikille!

Polku nuuksio
Polku hotel nuuksio

Q = Not Quite

Tällaiset reissulöydöt tekevät iloiseksi. Päädyttiin kesällä Ruotsissa lähes vahingossa vanhalle tehdasalueelle avattuun kulttuurikohteeseen, Not Quiteen. Tykkään tosi paljon, kun tiloille löytyy uutta käyttöä ja keskelle metsiä syntyy upeita uusia juttuja. Vähän kuin meidän upeat ruukkikylät Fiskars, Strömfors, Billnäs ja muut.

2022-09-25_10-39-04
2022-09-25_10-38-36

R = Rothenburg ob der Tauber

Tämä kohde ei ollut vahingossa löytynyt, vaan päämäärä. Saksan jouluisimman kaupungin joulumarkkinat olivat nimittäin jotain, minkä halusimme ehdottomasti nähdä. Ja kaupunki oli muutenkin just meidän makuun. Historiallista keskustaa ympäröi kauttaaltaan muurit, joiden päällä pääsi kävelemään. Oli ristikkotaloja, kauniita koristeellisia kylttejä ja Käthe Wohlfahrtin joulumyymälä. Ja kaupungintalon tornista avautui hieno maisema kaupungin kattojen ylle.

Rothenburg

S = Sigtuna

Sigtuna on Ruotsin yksi vanhimmista kaupungeista, ja se oli kesän road tripin ensimmäinen kohde. Pienessä keskustassa riitti yllättävän hyvin katseltavaa, ja kun lähistöltä löytyi niin viikinkien riimukiviä kuin kuninkaallinen linna, niin aika Sigtunassa kului vähän liiankin nopeasti.

Sigtuna

T = Töyrylän kartano

Artjärvellä sijaitseva upea kartanohotelli on yksi mun lempikohteista täällä kotimaassa. Tämä oli toinen kerta Töyrylän kartanossa, ja tunnelma on edelleen ihastuttava. On antiikkia, eleganssia, maistuvaa illallista ja hersyvää seuraa. Sitä mitä kartanoromantiikka parhaimmillaan voi olla. Ekalla kerralla vietimme kartanolla hääpäivää, ja tällä kerralla nautimme kartanon vieraanvaraisuudesta ystäviemme kanssa.

Lue edellisestä vierailustamme: Suloista kartanoromantiikkaa Töyrylän Kartanolla

Töyrylä

U = Ulvilan Joutsijärvi

Tehtiin Saanan kanssa syksyn patikkaretki Joutsijärvelle, eikä tältäkään retkeltä onnistuttu kotiutumaan ilman yllättäviä sattumuksia. Noin 30km mittainen reitti kulkee melko haastavassa maastossa, ja mä olin kovin hidas etenijä. Eikä kaatumisilta liukkailla pitkospuilla vaan voinut välttyä 😁. Ekan illan etappi sujui melko moitteettomasti, mutta seuraavana päivänä todettiin, ettei tulla ehtimään läheskään niin pitkälle kuin oltiin ajateltu. Leiri oli pakko pystyttää ennen pimeää, ja se tarkoitti että seuraavana päivänä olisi luvassa vielä kunnon patikka. Ei annettu sen enempää tämän häiritä, vaan lähdettiin seuraavana aamuna hitaasti liikkeelle. Ekalla taukopaikalla satuttiin törmäämään mukavaan mieheen, jonka kanssa jäätiin juttusille voivottelemaan kiirettämme. Jatkettiin matkaa, jälleen hitaasti, ja niinhän siinä kävi, että samainen mies sai meidät kiinni. Ja niin me liftattiin keskellä metsää hänen kyydillään takaisin autoille, eikä näin ollen jouduttu osallistumaan illalla Vuojoen kartanon kummituskierrokselle retkivaatteissa savulta löyhkäten.

Joutsijärvi

V = Villepinte

Nuorena likkana ajatus työmatkailusta kuulosti uskomattoman hienolta. En olisi silloin uskaltanut edes haaveilla mihin kaikkialle työ minut viekään, ja varsinkin mitä kaikkea näillä reissuilla on sattunut. Mä olen aina tykännyt tästä osuudesta työssäni (tai siis siinä entisessä työssäni) kaikkein eniten. Ehkä jokin osa siitä nuoruusaikoina haaveillusta glamourista on oikeasti ollut totta. Mutta on yksi kohde, jossa glamourista ei ole tietoakaan: nimittäin Paris Nord Villepinte. Ankea messukeskus, ankeat hotellit, ankealla teollisuusalueella, olut on lämmintä, ja toisinaan loppunut kokonaan. Junatkin on lähes poikkeuksetta lakossa. Mutta enpä olisi viime kesänä uskonut, että se kerta Villepintessä taisi olla viimeinen. Voihan haikeus.

Kiinnostuitko kuitenkin? Lue toki lisää: Villepinte on kauempana Pariisista kuin uskotkaan

W = Weichnachtsmarkt

Joulumarkkinareissu sen sijaan ei todellakaan saa olla viimeinen. Toivottavasti me käydään näillä matkoilla niin kauan kuin vaan päästään liikkumaan. Ollaan koluttu ystäväni kanssa ympäri Euroopan joulutoreja jo yli kymmenen vuoden ajan, mutta kyllä ne parhaat markkinat vaan on Saksassa. Tällä kertaa erityisintä oli oikeastaan se, että kaikissa käymissämme kohteissa (Rothenburg, Dinkelsbühl ja Schwäbisch Hall) markkinat olivat ensimmäiset sitten koronan. Ilmassa oli poikkeuksellista tunnelmaa.

Joulumarkkinat

X = Kymmenen ulkomaan reissua

Ulkomaanmatkoja kertyi yllättävän monta, vaikka vuoden eka reissu oli vasta toukokuun lopulla. Silloin suunnattiin ystävien kanssa Tallinnaan. Kesäkuun alussa tein työmatkan Villepinteen. Juhannusta juhlittiin Iiron kanssa Belgian Bruggessa ja ratarikon aiheuttaman lennolta myöhästymisen vuoksi myös Amsterdamissa lentokenttähotellissa. Kesän autolomalla ajeltiin parin viikon ajan ympäri Ruotsia.

Syksyllä työt kuljettivat Puolaan, Lyoniin sekä Osloon. Marraskuussa käytiin Iiron kanssa keikkamatkalla Tukholmassa. Perinteinen joulumarkkinamatkan kohteeksi valikoitui saksalaiset pikkukupungit. Vuoden viimeiset viikot nautittiin Espanjassa Andalusian auringon alla. Olihan sitä siinä melkoinen määrä taas lentokilometrejä. Tänä vuonna niitä kertyy onneksi rutkasti vähemmän.

Tallinna
Minkälaista olisi asua tämän oven takana?
Tallinnassa on hyvä tunnelma

Y = Yöpyminen puumajassa

Yksi kesäreissun kohokohtia oli Naturbyn. Ne kaksi päivää jäävät ikuisesti mieleeni. Mäntymetsän keskeltä löytyy uskomaton luonnonrauhan tyyssija, paikka jossa sielu lepää. Me oltiin varattu majoitukseksi 10m korkeudessa oleva puumaja, eikö oltaisi voitu paremmin valita. Tai toisaalta, kyllä ne lyhyen kajakkimatkan päässä olevat tyynen järven päällä kelluvat houseboatit olisivat myös kelvanneet. Tai ihan mikä tahansa alueen seitsemästä mökistä.

Lue lisää Ruotsin reissun kohokohdista: Ruotsi – top 10 kohteet kesälomalla

2022-09-25_10-42-19
2022-09-25_10-43-11

Z = Żabka

Käyn reissussa yleensä aina useamman kerran paikallisissa ruokakaupoissa. Muihin kauppoihin mua ei sitten oikein saakaan. Mun mielestä on ihan älyttömän kiinnostavaa tutkia ruokavalikoimia ja etsiä kaikkea kummallista. Suuri osa matkamuistoistanikin on hankittu ruokakapoista. Puolan Kielcessä työmatkalla tuliaisia ei ostettu, mutta eväät käytiin hakemassa omakotitaloalueen pienen pienestä Żabka-kaupasta, jossa asioimisesta tuli vähän neuvostoliittolainen olo. Itse kaupunki oli viehättävä ja ruoka jälleen kerran hyvää. Puolalainen keittiö yllättää mut joka ikinen kerta todella positiivisesti.

Lue lisää puolalaisesta ruoasta: Ruokakierros Krakovassa esittelee puolalaisen keittiön erikoisuudet

Kielce

Å = Åmal

Kesäloman reittisuunnitelmaa hahmottaessani aloin etsiä kohtuuhintaista majoitusta Ruotsin suurimman järven Vänernin rannoilta. Ja silmiini osui Åmål. Pakkohan sinne oli matkustaa – sekä näiden aakkosten että sen leffan vuoksi. Oikeasti Fucking Åmål kyllä kuvattiin läheisessä Trollhättanissa (sielläkin me käytiin), mutta ei annettu tosiasioiden häiritä. Åmål osoittautui kivaksi pikkukaupungiksi, jossa viihtyi hyvin yhden illan verran. Joten ihan hyvä, että pysähdyttiin sinne, vaikka se ei näiden aakkosten vuoksi olisikaan ollut pakollista. Reissuun kun osui kaksi muutakin å-kohdetta.

2022-09-24_12-09-57

Ä = Äyriäiset

Merenelävät on mun juttu ja viime vuonna pääsin herkuttelemaan äyriäisillä upeissa paikoissa. Lyonissa maisteltiin ostereita huippusuositussa kauppahallissa, Ruotsin saaristossa syötiin suoraan savustamolta ostettuja katkarapuja ja Fjällbackassa nautittiin mielettömän hyvästä äyriäismenusta.

Äyriäiset
Bohuslän rökeri

Ö = Öl

Yksi Ruotsin reissun yllättäjiä oli ruotsalainen olut. Se oli hyvää ja paljon halvempaa kuin Suomessa. Siis puhun Systembolagissa myytävästä oluesta, en mistään folkölistä. En olis ikinä uskonut. Me tuotiin mukanamme yksi laatikollinen Mariestadia ja on ollut mukavaa muistella kesän reissuhetkiä saunaoluen muodossa. Skål, kära vänner!