Matka-aakkoset 2021

Vuoden päättyessä on mukava muistella menneitä matkoja. Ja kaikkein hauskinta sitä on tehdä aakkosten muodossa. Ainakin minun mielestäni. Vaikka korona leimasi tätäkin vuotta isosti, siitä huolimatta matkailuvuosi oli lopulta hyvinkin monipuolinen.

Vuosi aloitettiin perhelomalla Keski-Suomessa ja innostuin kauniiden talvipäivien myötä vihdoin myös talviretkeilystä. Maaliskuussa suuntasimme ystäväporukalla viikonlopuksi Anttolaan, mutta huhtikuussa keskityin parantelemaan jäisillä patikkapoluilla murtunutta kättäni. Kun toukokuussa pystyin taas kiskomaan vaelluskengät jalkaan, niin tein heti viikon roadtripin maamme itäosien kansallispuistoihin.

Kesäkuussa oltiin vesillä. Ensin risteilin Tallinnaan, tosin maihin pääsystä piti vain haaveilla laivan kannelta. Alkukesän hellesäät ilahduttivat saaristomatkalla Öröön ja Bengtskäriin, ja juhannuksena melottiin yöksi saareen. Heinäkuu alkoi roadtripillä keskiyön auringon valaisemaan Lappiin ja perhelomaa vietettiin Saimaan rannoilla.

Syksyllä oli vihdoin ulkomaan matkojen aika. Yhdistin työreissuihin mahdollisimman paljon myös omaa aikaa, ja ehdin tehdä upean roadtripin Lontoosta Walesiin sekä tutustua Ranskassa Boardeauxin viiniseutuihin. Pariisin matkaan yhdistimme joulumarkkinareissun Alsacen alueelle, joka on tunnettu viinien lisäksi myös uskomattoman kauniista ristikkotalokaupungeistaan. Lisäksi marraskuun masentavuutta kävimme lieventämässä jo perinteeksi muodostuneella matkabloggaajien retkellä, joka tällä kertaa suuntautui täysin poikkeuksellisesti kotimaan patikkapolkujen sijaan Rooman ikiaikaisille kaduille.

A = Amersham

Autoilu Briteissä jännitti etukäteen ihan hirmuisesti ja niinpä ensimmäiseksi yöpaikaksi Walesin roadtripillä valikoitui alle tunnin matkan päästä Lontoosta löytynyt kivalta vaikuttava hotelli. En yhtään tiennyt millaiseen kylään saapuisin, joten Amersham oli kokonaisuudessaan todella ihana yllätys.

Lue lisää Roadtrip Briteissä: pikkukylien tunnelmaa ja maalaismaisemaa

kingsarms
old amersham

B = Bengtskär

Kuuman alkukesän superhelteessä merimatka Bengtskäriin oli mukavan virkistävä ja vierailu majakkasaaressa lyhyestä kestostaan huolimatta todella hieno kokemus. Bengtskär oli keikkunut matkahaavelistalla jo vaikka kuinka kauan, ja on aina tyydyttävää kun saa haaveen toteutumaan.

Lue lisää: Saarihyppelyä Saaristomerellä: Örö – Högsåra – Rosala – Bengtskär

Bengtskär majakka
Bengtskär

C = Cotswolds

Tässä seuraava listalla keikkunut matkahaave, jota pääsin tänä vuonna toteuttamaan. Reitti Walesiin kulki riittävän läheltä Cotswoldia, joten todellakin varasin yhden päivän näille pittoreskille kylille. Sadesää hieman vesitti suunnitelmia, mutta ihanaa oli siitä huolimatta. Haaveilen jo pääseväni tänne uudestaan!

bourton restaurants
cotswolds burford

D = Dune du Pilat

Bordaux on tunnettu viineistään, mutta muutaman kymmenen kilometrin päässä siintää Atlantin valtameri. Ja sen rannalle kerääntynyt yli satametrinen hiekkadyyni Dune du Pilat. Työkaverit pohtivat mahtaako tämä voittaa Hangon hiekkarannat, minä vertailin tietenkin Yyteriin. Ja olihan tämä ihan huikea korkeudessaan, itse asiassa Euroopan korkein. Mutta on se Yyterikin aika mahtava!

Dyne du pilat
Hiekkadyynit

E = Evo

Ollaan oltu naimissa aika kauan. 20-vuotishääpäivää oli tarkoitus viettää jossain Euroopan linnassa, mutta oltiinkin sitten Hangossa. Ja tänä vuonna 21-vuotisen avioliiton kunniaksi lähdetiin yöksi Evolle. Retkeen kuului laavullä yöpymisen lisäksi pientä patikointia ja erittäin paljon hyvää ruokaa. Niin kuin mun retkiin aika usein. Näillä eväillä on hyvä taas jatkaa yhteistä elämää.

nuotion sytytys evo
100retkireseptia evo

F = Feathers Hotel Ludlow

Jos oli jo Walesin roadtripin ensimmäinen yösija valittu hotellin perusteella, niin tämä toinen oli sitäkin enemmän. Törmäsin matkailusivustolla tähän huikeaan ristikkotalohotelliin ja mikä ilo, kun se osui sopivasti reitin varrelle. Pulitin yhdestä yöstä moninkertaisesti normaaliin majoitusbudjettiini verrattuna, mutta vierailu oli sen arvoinen. Ludlowin kaupunki osoittautui muiltakin osin yllättävän kivaksi, joten taidan jatkossakin valita useammin näin spontaanisti matkakohteitani.

feathers

G = Golden Dome Iisalmi

Listan kolmas hotellin perusteella valikoitunut matkakohde. Roadtrip Lappiin vaati yhden pysähtymisen ja Iisalmi osui just sopivasti puolen välin tietämille. Tämä entiseen evakkokeskukseen tehty hotelli sinetöi päätöksen – tänne me mentäisiin. Ja kyllä kannatti. Ehdittiin tutustua Iisalmen tarjontaan vähän laajemminkin, sillä vietettiin kaupungissa vielä osa seuraavastakin päivästä.

2021-12-31_03-27-43
2021-12-31_03-52-40

H = Halla Resort

Etätöitä, rentoa yhdessäoloa ja hyvää ruokaa, sitä piti sisällään ystävysten viikonloppu Anttolassa Halla Resortin hulppeassa rantahuvilassa. Tämä oli ihana talvibreikki koronakurimuksen keskellä.

Lue lisää: Halla Resort Saimaalla kutsuu rentouttavaan irtiottoon (kaupallinen yhteistyö)

2021-04-10_11-12-34
2021-04-10_11-14-55

I = Imatra

Itäisen Suomen kansallispuistoihin suuntautunut roadtrip sai arvoisensa päätöksen Imatran Valtionhotellissa kosken kuohuja ihaillen. Yövyin päärakennuksessa parvekkeellisessa huoneessa ja oli mahtava päästä aivan kosken partaalle. Juoksutusten vuoksi koski virtasi koko vierailuni ajan. Ei todellakaan ole mikään ihme, että tämä on yksi Suomen vanhimpia matkailunähtävyyksiä.

Lue lisää Roadtrip Itä-Suomen kansallispuistoihin

imatrankoski 4
valtionhotelli imatra

J = Joutsijärvi

Juhannuspäivänä lastattiin reput kajakkeihin ja melottiin yöksi saareen. Ehdittiin just ukkosmyräkän alta laavuun suojaan ja päästiin kuuntelemaan hiljalleen laantuvaa sateen ropinaa. Ilta sujui mukavasti retkiruokaa kokkaillen ja auringon laskua seuraillen. Olipas taas rentouttavaa.

2021-12-31_03-28-21
2021-12-31_03-30-09

K = kansallispuistot

Tykkään suorittaa, joten onhan mun nyt ehdottomasti käytävä kaikissa Suomen kansallispuistoissa. Tänä vuonna uusina kohteina olivat Kurjenrahka, Petkeljärvi, Linnansaari, Kolovesi, Valkmusa, Pyhä-Luosto, Tiilikkajärvi, Saaristomeri ja kyllä mä sen Sallankin tähän lasken, vaikka siitä virallisesti tuleekin kansallispuisto vasta ensi vuoden alusta. Käytyjä kansallispuistoja on nyt 25/41.

petkeljärven kansallispuisto 2
2021-12-31_03-53-41
Tiilikkajärven kansallispuisto
2021-12-31_03-25-37
Sallan kansallispuisto. Ilmeestä kymppi.

L = Lahti

Kesäloman loppupuolelle oli vielä keksittävä ohjelmaa, sillä olimme luvanneet tyttärelle tulla kotiin vasta sunnuntaina. Telttaöiden vastapainoksi kaivattiin kaupunkiympäristöä, mutta Saimaan rannoilta oli turha haaveilla löytävänsä enää kohtuuhintaista majoitusta. Joten niin me päädyttiin heinäkuiseksi viikonlopuksi Lahteen. Eikä se ollut huono kokemus ollenkaan.

Lue lisää: Kesälomalla Suomessa

Lahti

M = melontareissut

Tänä vuonna hurahdin melontaan. Kesäkuussa melottiin Outin kanssa Liesjärvellä ja tyttären kanssa Siuntionjoella. Se olikin melkoinen kokemus, sillä 30 asteen hellepäivä päättyi hitonmoiseen ukkosmyräkkään, ja me jäimme jumiin sulkuun. Kun yritimme avata merenpuoleista sulkua, niin ukkosrintaman tuuli ja piiskaava sade painoivat meidät aina takaisin joenpuoleiseen päätyyn. Lopulta rantauduimme joen puolelle ja kannoimme kajakit melontakeskukseen. Juhannuksena meloimme Iiron kanssa yöksi saareen ja kesälomareissulla seikkailimme Puumalassa ja yövyimme Rokansaaressa. Elokuussa pääsimme testaamaan Repovedellä työkaverin ilmatäytteisiä kajakeita, ja se reissu päättyi siihen, että ostimme kajakit itsellemme. Siellä ne nyt odottavat tulevan vuoden seikkailuja!

Lue lisää: Melontaa ja riippumattoretkeilyä Liesjärven kansallispuistossa

2021-12-31_03-30-43
2021-12-31_03-46-11

N = Neitvuori

Yritettiin Neitvuorelle ekan kerran jo maaliskuussa, mutta siinä vaiheessa kun oltiin ajomatkalla kolmatta kertaa luisumassa liukkalta tieltä ojaan, luovuttiin suunnitelmasta. Toukokuussakin keli melkein sotki suunnitelmat, mutta lopulta sade taukosi ja pääsin kuin pääsinkin kipuamaan Neitvuoren maisemiin.

Neitvuori reitit
Toisiin maisemiin

O = Oravi

Kevään kansallispuistokiertue starttasi Oravista, ja pääsin yöpymään Linnansaareen tentsileen ja osallistumaan norppasafarille. Säät sattuivat suosimaan ja norppiakin näin useita. Näistä kohtaamisista unohtumattomin oli se, kun kokkailin illallista ja ihan siihen leirini viereen uiskenteli norppa kalastuspuuhissaan.

Lue lisää: Linnansaaren kansallispuisto on saimaannorppien koti (kaupallinen yhteistyö)

Linnansaaren kansallispuisto
toisiinmaisemiin

P = Pistyll Rhaeadr

Vuoden ensimmäinen ulkomaanmatka suuntautui Britteinsaarille. Tiiviin Lontoon työviikon jälkeen lähdin autoilemaan kohti Pohjois-Walesia. Siellä minua odotti vehreän kumpuilevat kukkulat, kilometrin korkuiset vuoret, huikeat linnat ja viihtyisät pikkukaupungit. Ensimmäinen pysähdyspaikkani Walesissa oli mieletön Pistyll Rhaedrin vesiputous. En todellakaan tiennyt, että sieltä löytyy tallaisiakin. Wales oli upeampi kuin olin osannut odottaa.

Lue lisää: Unelmien Wales: linnoja, vesiputouksia ja vuoristoa

wales waterfall
patikointi wales

Q = Quiche

Pääsin tänä vuonna nauttimaan poikkeuksellisen paljon ranskalaisen keittiön antimista, sillä kiersin Ranskaa niin Bordeauxin, Alsacen kuin Pariisin osalta. Hanhenmaksa sai jäädä tälläkin kertaa kokeilematta, mutta muuten syötiin monta maistuvaa annosta. Tuoretta Atlantin kalaa, huikeita jälkiruokia ja kymmeniä macarons-leivoksia, sipulikeittoa ja tietenkin perinteisiä quiche-piirakoita.

Ranskalainen ruoka
Aamiainen Ranska

R = Riquewihr

Alsacen alueen kyliin pääsee joulumarkkinoiden aikaan kätevällä shuttlebussilla. Me valitsimme kylistä Riquewihrin, joka sai tällaisen ristikkotalofanin leuan lähes loksahtamaan paikoiltaan. Aivan uskottoman upea kylä ja joulutunnelma mitä parhain. Ja on se nyt vaan tunnustettava, että alsacen vin chaud voittaa glühweinin.

Riquewihr

S = Saint Macaire

Ajelin Ranskassa Bordeauxin viinialueilla, kun vastaan tuli kyltti Saint Macaire. Vilkuilin kylää ohi ajaessani, mutta jatkoin matkaa eteenpäin. Jokin siinä kuitenkin jäi kaihertamaan, itse asiassa niin paljon, että tavoistani täysin poiketen tein hetken kuluttua u-käännöksen ja palasin takaisin. Onneksi. Sillä Saint Macaire viehätti minua aivan tavattomasti.

2021-12-31_03-10-05
2021-12-31_03-09-18

T = Tampere

Tänäkin vuonna kävin useamman kerran Tampereella. Huhtikuun työreissulla yövyttiin hotellissa, ravintolat olivat juuri samana päivänä auenneet pitkän sulun jälkeen ja aurinkoinen ilma houkutteli meidät terassille. Ihan niin kuin silloin ennen. Syyskuun työreissulla fiilis oli jo vaisumpi, ei enää uskaltanut yhtään luottaa mikä edessä odottaa. Joulukuussa ehdin vielä kertaalleen Tampereelle, hämmästymään joulumarkkinoista. Nämä eivät todellakaan kalvenneet eurooppalaisten esikuviensa edessä.

2021-12-31_03-35-47
Tampereen joulutori

U = Ukko-Luosto

Kesän Lappi-reissulla kavuttiin keskiyön auringon paistaessa 575 porrasta Ukko-Luoston huipulle. Ylhäällä meitä odotti upeat maisemat. Mutta mikä järkytys tällaiselle kansallispuistobongarille, että huippu ei olekaan osa kansallispuistoa, vaan sen raja kulkee vasta näköalapaikan alapuolisessa rinteessä. Onneksi spontaani keskiyön tunturijooga vei huomion muualle, ja Ukko-Luoston huiputus jäi mieleen yhtenä reissun kohokohtana. Ja päästiin me sinne kansallispuiston puolellekin sitten seuraavana päivänä.

2021-12-31_03-12-30
2021-12-31_03-12-44
2021-12-31_03-25-17

V = Varjola

Vuoden ensimmäisenä päivänä suunnattiin perhelomalle Keski-Suomeen Varjolaan. Kokeiltiin arktista kelluntaa, patikoitiin upeissa talvimaisemissa ja saunottiin savusaunassa. Loistava aloitus vuodelle!

Lue lisää: Tunnelmallinen talviloma Varjolassa (kaupallinen yhteistyö)

arktinen kellunta varjola
varjolan tila kota

W = weihnachtsmarkt

Tänä vuonna päästiin kuin päästiinkin joulumarkkinoille. Olemme ystäväni kanssa kiertäneet joulumarkkinoita jo kymmenen vuotta ja viime vuoden väliin jääneen matkan jälkeen seurasimme nyt tilanteen kehittymistä kauhun sekaisin tuntein. Saksassa joulumarkkinoita peruttiin, mutta meillä kävi hyvä tuuri. Lensimme nimittäin Frankfurtiin, jossa markkinat pidettiin. Me juhlistimme asiaa perinteisillä currywurst-annoksilla. Seuraavana päivänä siirryimme Ranskan puolelle Alscaseen, jossa markkinahumuun tutustuttiin niin Colmarin, Riquewihrin kuin Strasbourgin ristikkotalojen reunustamilla kaduilla.

2021-12-31_03-37-34
2021-12-31_03-36-41

X = patikkareissu Snowdoniassa

Tämän vuoden yllättäjä ja samalla mieliinpainuvin kokemus oli patikkaretki Snowdonian kansallispuistossa Walesissa. Osuin parkkipaikalle samaan aikaan iloisen eläkeläisseurueen kanssa ja he pyysivät liittymään seuraansa. Sanoin hetken vastustelun jälkeen kyllä, ja päädyin upealle patikkaretkelle yli kilometrin korkuisille vuorille.

Lue lisää: Snowdonia, Wales: täydellinen patikkaretki Carneddaun huipuille

2021-09-25_03-58-43
2021-09-25_03-30-38

Y = ystävien kanssa Roomassa

Ollaan jo useampana vuotena karkotettu marraskuun masennusta viikonloppuretkellä hyvässä seurassa. Aiempien vuosien reissut ovat suuntautuneet kotimaahan, mutta tänä vuonna tempaistiin ja lähdettiin Helin vihreälle kukkulalle Roomaan. Tämän reissun nauruilla masennus pysyy loitolla pitkän aikaa.

Lue lisää

Trastevere Rooma
Trastevere

Z = ulkona nukutut yöt

Nukun edelleen ulkona pääasiassa korkeintaan kelvollisesti, mutta siitä huolimatta ripustan ihan yhtä suurella innolla riipparini ulos yhä uudestaan ja uudestaan. Yhteensä ulkona nukuttua öitä kertyi tälle vuodelle 28. Osallistuin myös haasteeseen, jossa nukutaan joka kuukausi vähintään yksi yö ulkona. Kylmimmillään pakkasta oli kymmenkunta astetta, ja kuumimmillaan kesällä kertyi muutamia trooppisia yli kahdenkymmenen plusasteen öitä. Yövyin riippumaton lisäksi teltassa, laavussa ja uutena kokemuksena tentsilessä.

2021-12-31_03-13-39
Tentsile Linnansaari
Telttailu Hossa

Å = ruotsalainen ruoka

Kirjaimen ruotsalaisuuden kunniaksi muistellaan ruotsalaisia ruokahetkiä maailmalla. Bordeauxissa nautittiin lounashetkestä IKEAn lihapatojen ja korvapuustien äärellä ja Roomassa savulohipizza oli saanut tutut koristeet.

IKEA bordeaux
2021-12-31_03-08-38

Ä = Älänne

Lapin reissun paluumatkalla pystytimme vielä kerran leirimme ennen kotiinpaluuta. Älänteen hiekkarannalle johti kuoppainen hiekkatie, mutta periltä löytyi mahtavat puitteet yöpymiseen. Naapuriteltan Kikka-konserttikin onneksi loppui jo hyvissä ajoin. Aamulla kokkailtiin koiranoksennukselta näyttävää, mutta erittäin hyvän makuista shakshukaa ja paluumatkalla autoradiossa soi Aito Iskelmä. Tätä on roadtrippaus parhaimmillaan.

2021-12-31_03-11-57
2021-12-31_03-11-27

Ö = Örö

Kesällä yövyttiin seitsemän matkabloggaajan voimin Örön linnakesaarella ja nautittiin hämmästyttävän ihanasta ilmasta. Saaren kiertävien patikkapolkujen varrelta löytyi maisemia kuin Kroatiasta, vaikka oikeasti oltiin keskellä suomalaista sotahistoriaa. Armeijan ajoista muistuttaa vielä moni asia. Hauska viikonloppu huipentui tortillakesteihin kalliolla.

Örö luontopolku
Örö

Matkailuvuosi 2021 oli monipuolinen ja mieliinpainuva. Ja ensi vuodesta on odotettavissa vähintään yhtä mielenkiintoinen. Toivottavasti päästään myös reissuun!

SEURAA MYÖS NÄISSÄ KANAVISSA

4 comments On Matka-aakkoset 2021

• Jee! Sun ja Mikan innoittamina minäkin yritän tässä vääntää omia matka-aakkosiani. Ihana vuosi sulla on kyllä ollut, vaikka olenkin sitä päässyt seuraamaan tiiviisti pitkin matkaa. Shakshukaa muuten tehtiin jo illalla, vaikka se muuten aamupala onkin 🙂

• Totta! Mehän kokattiin sitä illalla, olishan se pitänyt kuvista muistaa. Toivottavasti tänäkin vuonna päästään kokemaan yhdessä monet aakkoset.

• Sinulla olikin oikein monipuolinen matkailuvuosi! Kotimaan kohteiden osalta paljon samoja kuin meillä. Bengtskäriin emme tosin tuulen vuoksi päässeet rantautumaan, niin täytyy yrittää ensi vuonna uudemman kerran, ja Neitvuorelle ei tänä vuonna ehditty, mutta sinnekin yritetään ehtiä ensi vuonna.

• Kotimaata on ollut mukava kiertää, vaikka toki kaipaan entisiä huolettomia ulkomaanreissuja kovasti. Tälle vuodelle ei vielä suurempia matkasuunnitelmia ole, mutta eiköhän niitä vuoden mittaan taas kerry. Toivottavasti tekin pääsette toteuttamaan omia suunnitelmianne!