Maisemamatka Keski-Euroopassa – Roadtrip Alpeilta Välimeren rannoille

Reilun parin viikon mittainen Keski-Euroopan roadtrip on nyt takana, ja kotona muistojen lisäksi iso kasa pyykkiä pestävänä. Mutta voi että, että voi matkustaminen olla kivaa! Tässä lyhyesti katsausta missä käytiin ja linkit tarkempiin juttuihin.

SAKSA – FÜSSEN

Matka aloitettiin lentämällä Saksaan. Münchenin kentältä haettiin alle näppärä vuokra-auto, ja pikkusateesta välittämättä reissufiiliksin kohti ekaa etappia Neuschwansteinin linnaa ja viereistä Füssenin pikkukaupunkia.

2020-01-04_10-57-03
2020-01-04_10-58-08

ITÄVALTA – INNSBRUCK

Saksassa olisi viihtynyt pidempäänkin, mutta kun ei millään malttanut, vaan piti nähdä niin paljon muutakin. Joku päivä vielä keskitytään enemmän Saksaan, joka on turhan aliarvostettu matkailumaa. Mutta tällä kertaa reissua jatkettiin läpi upeiden alppimaisemien Innsbruckiin, jossa piipahdettiin lumihuipuilla. Tie Fussenista Innsbruckiin oli tosi kiva, eikä koukkauksia pikkuteille olisi tarvinnut tehdä. Alkupätkällä ajeltiin parin kylän läpi, mutta todettiin että päätiellä on riittävästi mutkaa ja komeita pysähdyspaikkoja.

2020-01-04_11-07-54
2020-01-04_11-32-18

ITALIA – GARDAJÄRVI

Innsbruckista suunnattiin kohti Italiaa ja Gardajärveä. Ajettiin alkumatka pitkin vanhaa kiemurtelevaa Brennerin tietä, mutta se tylsähti melkein heti. Jossain vaiheessa säädin navigaattorin asetuksiin ”vältä tunneleita”, ja johan muuttui reitti kiinnostavaksi. Ajeltiin läpi uneliaiden italialaiskylien, ja osittain tiet kulkivat maatalojen pihojen läpi. Jossain vaiheessa kuski kuitenkin kyllästyi köröttelyyn, ja kun moottoritieltä oli yhtä komeat maisemat, vaihdettiin loppumatkaksi sinne. Ruuhkia ei ollut, ja matka taittui joutuisaan.

2020-01-04_11-45-26

Seuraavaan pysähdyspaikkaan Riva del Gardaan jäätiin kolmeksi yöksi. Puntaroin etukäteen pitkään mikä järven kohteista sopisi meille parhaiten, ja Riva osoittautui oikein hyväksi valinnaksi perhelomalle. Löhöiltiin altaalla, uitiin ja polkuveneiltiin järvellä ja kivuttiin majapaikkaamme Monte Brionen rinteeseen. Iltaisin syötiin kaupungilla ja huristeltiin taksilla takaisin kämpille. Toisena päivänä risteiltiin kauniiseen Malcesineen, jossa koluttiin pikkukatuja ja kiivettiin linnan kellotorniin. Vuorille nousu jätettiin tällä kertaa väliin, sillä eihän siellä olisi ollut edes lunta!

2020-01-04_11-49-58

Viimeinen Gardajärven päivä kului huvitunnelmissa Gardalandin huvipuistossa. Huvipuisto oli todella hieno, ja viihdyttiin törkeän kuumasta (+37 C) kelistä huolimatta alueella monta tuntia. Vau mitä vuoristoratoja! Tykkäsin erityisesti miten paljon laitteiden ulkonäköön ja visuaaliseen ilmeeseen oli panostettu. Päivän päätteeksi ajettiin seuraavaan majoituspaikkaamme, lähistöllä sijaitsevalle Selva Capuzzan viinitilalle, jossa juhlistettiin juhannusaattoa erinomaisella viinillä ja illallisella talon puutarhassa. Taisi matkaan tarttua muutama pullo kotiinviemisiäkin.

2020-01-04_12-00-24

ITALIA – LIDO DI JESOLO & VENETSIA

Lido di Jesoloon paineltiin pääasiassa pitkin moottoritietä. Alunperin ajatuksena oli pysähtyä joko Veronassa tai Padovassa, mutta koska lämpötilat huitelivat edelleen 35 asteen paremmalla puolella, päätimme suosiolla jättää kaupunkikohteet toiseen kertaan, ja pysähdyimme vain pikaisesti shoppailemassa läheisessä ostoskeskuksessa. Reissun pahimmat ruuhkat osuivat tähän osuuteen, samoin viimeiset kymmenet kilometrit Jesoloon olivat yhtä köröttelyä. Sinne vie kapea tie, joka oli oletettavasti lauantaista johtuen ihan tukossa.

2020-01-04_12-20-19

Lido di Jesolo on kilometrien mittainen kaistale turistirysää, hotellia ja biitsiä. Paikka valikoitui matkakohteeksi kahdesta syystä; sieltä käsin oli helppo tehdä päiväretki Venetsiaan, ja ystäväperhe majoittui siellä samaan aikaan omalla reissullaan. Ystävien kanssa viihtyy vaikka missä, ja tytär tykkäsi kun pääsi hiekkarannalle sekä kylään ystävien hotellin altaalle. Ja satuttiin löytämään molempina iltoina hyvä ravintola, mikä tällaisessa kohteessa ei aina ole ihan itsestäänselvyys. Ja Venetsian vuoksi kestän jatkossakin mitä vaan!

2020-01-04_12-15-56

SLOVENIA – IZOLA

Jatkoimme Italiasta matkaa kohti viime kesän ihastustamme Sloveniaa. Valittiin jälleen reitti, joka välttelee moottoriteitä. Lähinnä sen vuoksi, että päätettiin matkalla käydä katsastamassa naapurimme kehumaa Gradoa. Italian puolella sijaiseva Grado oli koukkauksen arvoinen, sellainen paikka, joka saa mut huokailemaan ihastuksesta, tasamaita viivasuoraan halkova pikkutie taas ei. Joten Gradon jälkeen vaihdettiin taas moottoritielle.

2020-01-04_04-53-59

Slovenian puolelle saavuttiin jo iltapäivällä, ja taas muisti mikä maassa jo viime kesänä vetosi. Siellä on uskomattoman kaunista, ihmiset ovat ystävällisiä ja sitä tuntee todellakin olevansa tervetullut! Täälläkin aiheutti etukäteen suurta pohdintaa mihin rannikon kaupunkiin majoittuisimme. Päädyttiin Izolaan, joka oli kyllä sympaattinen, muttei mitään verrattuna Piranin lumoon. Suoraan sanoen Izola oli minusta vähän tylsä. Onneksi majapaikan isäntäpariskunta piti meistä hyvää huolta, ja uimarantaan oli noin kolme askelta, joten meillä oli oikein hyvät oltavat. Ja ruoka oli joka paikassa erittäin hyvää.

2020-01-04_05-11-08
2020-02-06_07-42-08

Piranin lisäksi pistäydyimme ihan vähän Kroatiankin puolella, Groznjanin taiteilijakylässä. Ja taas huokailtiin ihastuksesta! Muuten päivät rannikolla kuluivat lähinnä uiden ja hyvästä ruuasta ja viinistä nauttien. Lomaa parhaimmillaan!

2020-02-06_07-09-32

SLOVENIA – BLED & BOHINJ

Izolasta matka jatkui Ljubljanan kautta Blediin. Pääkaupungissa pysättiin lounaalla ja käytiin linnassa, jonne viime vuonna ei ehditty ollenkaan. Maisemat Blediin ajaessa olivat jälleen kauniit, en usko että vuoristoon voi koskaan kyllästyä. Bledin osalta täytyy sanoa, että sen osalta mun ennakko-odotukset eivät ihan vastanneet todellisuutta. Jotain jäi uupumaan. Mutta Bohinj – siellä sen sijaan oli juuri niin upeaa kuin olin kuvitellutkin. Luontokohteet molemmissa paikoissa olivat hienot, käytiin kokemassa niistä Vintgarin sola Bledissä ja Slap Savican putoukset Bohinjilla. Ja Bledin majoituspaikka Alp Penzion oli reissun paras!

2020-01-27_07-51-59
2020-01-27_07-52-44
2020-01-27_07-49-34
2020-01-27_07-57-28

ITÄVALTA – GROSSGLOCKNER & ZELL AM SEE

Sloveniasta Itävaltaan pääsee tietenkin moottoritietä pitkin, mutta me haluttiin ehdottomasti kokea yksi upeimmista alppiteistä, Grossglocknerstrasse. Joka oli joka euron (35€) arvoinen. Huikea kokemus!

2020-01-27_08-09-09
2020-01-27_08-11-24

Pitkän päivän päätteeksi saavuttiin Zell am Seehen, jossa pistäydyttiin pikaisesti vanhassakaupungissa. Kiva kaupunki, mutta ei kuitenkaan oikein puhutellut minua. Takana oli jo niin monta kauniimpaa paikkaa. Loppuilta vietettiin hotellilla saunoen ja uiden vesisateessa. Teki muuten hyvää!

Seuraavana aamuna suunnattiin kohti lähistöllä sijaitsevaa maailman suurinta jääluolaa Eisriesenweltia. Aivan käsittämätön paikkaa, jonne pääseminen entisaikaan tuntuu miltei mahdottomuudelta. Ei se nytkään ihan helppoa ollut, jalat olivat kipeät vielä kaksi päivää visiitin jälkeenkin.

2020-01-27_08-18-45

SAKSA – MÜNCHEN

Reissun viimeinen etappi oli München. Palautettiin auto edellisenä iltana kentälle, ja matkattiin junalla vielä yhdeksi yöksi kaupunkiin. Reissuväsymystä oli sen verran havaittavissa, ettei enää tavoiteltu sen kummemmin nähtävyyksiä, vaan tyydyttiin epämääräiseen kaduilla vaelteluun ja shoppailuun. Siihen München sopi kuin nakutettu, sillä edellisestä käynnistäni siellä oli niin vähän aikaa, ettei edes mulla ollut mitään paloa nähdä mitään uutta. Ja nähtiin me ne oleellisimmat nähtävyydet siinä shoppailun lomassakin!

2020-01-27_08-28-55

Kaiken kaikkiaan oltiin reissussa 16 päivää. Käytiin viidessä maassa ja yövyttiin 9 eri paikassa. Ajokilometrejä kertyi pikkuisen yli 1800km. Ajeltiin vuoristoteitä, pikkukylien läpi, tunneleissa, ohitettiin surutta paikkoja, joissa olisi haluttu käydä, ja testailtiin auton suurinta nopeutta Saksan teillä. Nähtiin mahtavia maisemia korkeuksista, vesiltä ja auton ikkunasta. Käveltiin, käveltiin ja käveltiin. Lekoteltiin rannoilla, uitiin, kiivettiin satoja rappusia, syötiin älyttömästi jäätelöä ja erinomaista ruokaa sekä juotiin todella hyviä viinejä. Oltiin reilusti yli 2 km:n korkeudessa niin autolla kuin kaapelihissillä. Toteutettiin unelmia kokemalla Venetsian ainutlaatuisuus, viettämällä juhannusaatto viinitilalla ja ylittämällä alpit. Oltiin yhdessä!

38 comments On Maisemamatka Keski-Euroopassa – Roadtrip Alpeilta Välimeren rannoille

• Hei
    Kuulosti aivan ihanalta reissulta!
    Ollaan myös suunniteltu keski-euroopan troad trippiä. Millaset tiet on esim. Italiassa/Sloveniassa?
    Olen lukenut hieman kauhutarinoitakin esim. ajokulttuurista. Itsellä myös korkeanpaikankammo..
    Millaisia teitä suosittelet ettei kävisi liian stressiksi 🙂

• Käytännössä kaikki vähänkin isommat tiet on melkeinpä paremmassa kunnossa kuin tiet täällä kotimaassa. Eikä pikkutietkään mitenkään erityisen hankalia ole. Tietty vuoristoteillä ajaminen on ihan erilaista mihin meillä Suomessa ollaan totuttu. Korkeanpaikankammokin saattaa siellä häiritä.

Sloveniassa liikennekulttuuri on mielestäni ihan siisti, mutta Italiassa pitää olla hitusen tarkempana. Kun vaan itse pysyttelee rauhallisena, niin hyvin pärjää. Enkä toki suosittele ajamaan isojen kaupunkien keskustoihin, jos ajaminen vähänkään arveluttaa.

• Voi että on niin tuttuja maisemia. Liki samanlainen reissu ollaan tehty, tosin Venetsia jäi pois. Fussen on jäänyt minulle mieleen ehkä yhtenä kivoimpana pikkukaupunkina, missä hetkeen Saksassa olen vieraillut.

• duunireissaaja

Fussenissa oli tosiaan jotain erityistä. Voisin mennä sinne uudestaan koska tahansa.

• Roadtrip kelpais kyllä. Euroopassa pääsee niin iisisti näkemään monta maata ja kaupunkia. Kivalta vaikuttaa tämäkin reissu!

Autolla paikasta toiseen on niin mun juttu. Ollaan aina vähintään vuokrattu auto pariksi päiväksi, kun mun on päästävä näkemään kohteen lisäksi ympäristöä. Onneksi mies tykkää ajaa.

• Mulla on ihan hirveä road trip -kuume, eikä tämmöset postaukset helpota sitä yhtään :D.

• Kuulostaa mahtavalle teidän reissu! 🙂 Bledistä jään odottamaan juttuja, koska oon itse menossa sinne elokuussa ja kiva fiilistellä kohdetta etukäteen 🙂

• duunireissaaja

Koitan saada kirjoiteltua nuo tarkemmat jutut tässä heinäkuun kuluessa. Bled oli kiva, mutta olin jostain syystä kuvitellut sen olevan enemmän Bohinjin kaltainen.

• Wautsi! kuullostaapa upealta reissulta ja olisipa hauska päästä oikein kunnon RoadTripille täällä Euroopassa, sillä totta nuo välimatkat ovat kyllä lyhyitä! Nuo linnat ovat aivan ihania ja tuo Lido di Jesolo, ei vaikuta yhtään pöllömmältä paikalta 😉

Linnat on myös mun juttu. Muu perhe ei niistä sitten enää loppua kohden niin innostunut, mä olisin jaksanut koluta kyllä muutaman lisääkin.

• Ai vitsi mitä maisemia! Euroopasta löytyy kyllä niin huikeaa settiä että kerta toisensa jälkeen löydän itseni ihmettelemästä, miksen ole reissannut enempää Euroopassa. Jotenkin oon aiemmin hieman ihmetellyt kun jengi lähtee autolomalle, mutta sitten kun tuli itse ensimmäistä kertaa kierreltyä Toscanan uneliaita pikkukyliä, olin kerralla myyty. Seuraavaa reissua odotellessa!

Pienet kiertotiet tunneleita vältellen kuulosti jo seikkailulta sinänsä 😀

• duunireissaaja

Suosittelen ehdottomasti leikkimään navigaattorin asetuksilla. Löytyy nimittäin melkoisen ihania kyliä ja paikkoja, jonne ei muuten eksyisi.

• Eurooppa, siis Keski-Eurooppa, on kyllä siitä mahtava, että pienen säteen sisälla mahtuu jos monenmoista paikkaa. Mä en ole vielä päässyt automatkailemaan sinne, ehkä sitten kun olisi joskus vähän enemmän aikaa.

Me ollaan muutamaan otteeseen ehditty kiertämään autolla, ja se taitaa olla tulevienkin vuosien tapa matkustaa. Olen ihan koukussa siihen jatkuvaan liikkeeseen.

• Kuulostaa tosi ihanalta reissulta, jonka varrelle on varmasti mahtunut monenlaista toinen toistaan upeampaa paikkaa, kylää ja kaupunkia! Tässähän alkaa roadtrip kiinnostaa itseäkin todenteolla. 🙂

• duunireissaaja

Vaikka me ei pystytä reissaamaan niin etteikö tiedettäisi etukäteen missä yövytään, saa päiväohjelmaankin mahdutettua mukavasti yllättävää tekemistä. Liikkeellä olo sopii meille, ja musta tuntuu että saan reissusta jotenkin enemmän vastinetta niin.

• Neuschwansteinin linnasta tuli mieleeni, että sattuikohan teille suomalainen opas siellä 🙂
    Tässä oppaan työstä siellä Arton omaa tekstiä http://ajt.iki.fi/blog/main/2016/07/03/a-job-with-a-view

• duunireissaaja

Harmi ettei päästy Arton kierrokselle. Käynkin lukemassa hänen näkökulmaansa linnaan, kiitos linkkauksesta.

• Euroopan roadtrip on kyllä korkeella tekemislistalla. Posotamme kohta toista kertaa USA:n halki, ja kun vertasin kilometrimääriä esim. Suomesta Italiaan niin kovasti nauratti: ”täh, näähän on ihan säälittäviä matkoja” 😀

Että jospa sitä vaikka parin vuoden sisällä… hyviä kohdevinkkejä tässä, tattikset 🙂

• duunireissaaja

Joo, Euroopassa välimatkat on lyhyitä. Mutta Suomesta pitää aina ensin päästä meren toiselle puolen, ja se osuus on usein turhan kallista. Ystävät tekivät melkein saman reissun omalla autolla, mutta me valittiin lentämisen + vuokra-auton helppous.

• Keski-Euroopan linnat on kyllä houkuttelevia, vaikkei itse ole niitä vielä kokenut muuten kuin muiden ottamista kuvista. Joku päivä täytyy tutkia Eurooppaa tarkemmin autolla. Marraskuussa tie vie Innsbruckiin ja odotan innolla Alppi-maisemia 🙂

Innsbruck oli erittäin kiva, ja siinä ympärillä tosi paljon kaikkea. Alppimaisemat on erittäin jees, en usko että kyllästyn niihin koskaan.

• Oijoi, kylläpäs kuulostaa mahtavalta reissulta! Etenkin näiden kuvien perusteella alan minäkin uskoa, että Saksa on aliarvostettu matkailumaa. Vau!

• duunireissaaja

Mä olen jostain syystä tykästynyt Saksaan niin työn kuin vapaa-ajankin matkakohteena. Syksyllä onneksi pääsee viikoksi Hampuriin.

• Hei mahtava reissu! Ihana Pohjois-Italia ja Slovenia, tykkään <3 Löytyykö tuolta Lido de Jesolosta muuten mitään muuta kuin turistirysää? Siellä on vissiin hotellit edullisempia kuin Venetsiassa?

Voi olla että Jesolossa on jossain piilossa muutakin kuin iso vesipuisto, hotelleja, kilometrien mittainen turistikatu ja pääosin hotellivieraiden käyttöön varatut ranta-alueet. Me ei nähty kuin näitä paikkoja.

• Linnat ja alppimaisemat aivan hienot. Millä te menitte tonne 2000 metriin? Minua pelotti kun Sveitsissä mentiin funiculirilla 933 metriin. Mutta olipa hienot näköalat!

• Ihania maisemia. Itävalta kiinnostaisi kovasti patikoinnin kannalta ja muutenkin, mutta ehkä muutaman vuoden päästä kun lapset ovat vähän isompia.

• duunireissaaja

Katseltiin patikointireittejä sillä silmällä niin Itävallassa kuin Sloveniassa. Nyt tehtiin vain sellaisia lyhyempiä pistäytymisiä selkeisiin kohteisiin, mutta olis ihana lähteä hieman pidemmällekin pätkälle.

• Olen reissannut ihan luvattoman vähän Keski-Euroopassa. Kun tällaisia postauksia lukee, alkaa tehdä mieli ruveta heti suunnittelemaan roadtripiä tuonne suunnalle. Tosi hienoja maisemia!

Mä sen sijaan olen reissannut lähinnä Euroopassa, mutta sellaista se on kun on rajalliset resurssit. Valintoja on tehtävä. En ole käynyt esim. Aasiassa muuta kuin työreissulla. Ehkä joskus on sitten muiden maanosien aika.

• Upean näköisiä paikkoja ja varmasti unohtumaton reissu. Erityisesti linnat kiehtovat itseäni. Hyvä ratkaisu pätkiä postauksia osiin, koska jo nyt oltiin niin monessa paikassa, että vähän lukijaa jo hengästytti 🙂

• duunireissaaja

Me käytiin useassa linnassa reissun aikana, ja moni jätettiin väliinkin, kun ei vaan enää jaksettu. On ne vaan niin hienoja. Jollakin reissulla pitää ehdottomasti päästä yöpymään linnassa.

• Kuulostaapa kivalta reissulta! Alppimaisemiin tekisi itselläkin mieli roadtrippailemaan 🙂