Ruotsin länsirannikko on oikea kesäparatiisi

Göteborgin ja Oslon välinen rannikkokaistale on sanoin kuvaamattoman kaunista seutua. Täällä meri kimmeltää, kalliosaaret täplittävät maisemaa ja vanhat kalastajakylät ovat toinen toistaan idyllisempiä. Me kiertelimme rannikolla kolme päivää, josta yhden saimme viettää ystävien kanssa veneretkellä. Tämä on oikea kesäparatiisi!

Dekkareista tuttu Fjällbacka

Saavuimme Fjällbackaan upean kelin siivittämänä. Maisemat olivat ajomatkan aikana pikku hiljaa muuttuneet ihan tyystiin toisenlaiseksi mitä kahden viikon automatkallamme olimme nähneet. Nyt ei enää näyttänyt samanlaiselta kuin Suomessa. Fjällbacka sijaitsee näyttävien kallioiden keskellä, ja sitä ympäröivä meri lainehti hiljalleen täydellisen turkoosina. Olin varannut majoituksen ihan kylän keskustasta Stora Hotelletista, sillä koska hotellien hinnat olivat joka tapauksessa korkeat, niin mieluummin sitä sitten maksoi vielä muutaman kympin lisää ja sai ihan täydellisen sijainnin.

2022-09-24_10-41-47

Pienen lepohetken jälkeen lähdimme kiertämään kylää. Kapeilla kaduilla puikkelehti turisti jos toinenkin. Kaupunki oli täynnä täydelliseksi laitettuja pieniä puutaloja ja satama täynnä hulppeita veneitä. Tämä ei todellakaan ollut mikään köyhän miehen kalastajakylä. Fjällbacka on myös tuttu ruotsalaisdekkarien ystäville, sillä sinne sijoittuu tunnettu Camilla Läckbergin kirjoittama kirjasarja. Olikin hauska päästä näkemään miltä tämä kirjoista tuttu kylä oikeasti näytti. Kirjojen tapahtumapaikoille järjestetään myös opastettuja kierroksia, mutta niille pitää ostaa liput ennakkoon.

2022-09-24_10-42-39
2023-02-27_10-09-00

Iltaa kohden väki alkoi vähentyä. Olen ennenkin kirjoittanut, miten ihana on päästä näkemään suositut paikat sen jälkeen kun päiväturistit ovat lähteneet. Kesäsesonkina ihmisiä toki riitti illallakin, ja ravintolat olivat täynnä. Meillä oli onneksi pöytävaraus hotellimme kalaravintolaan Mamselliin. Ja millainen illallinen siellä saatiinkaan. Tosin siitä piti myös maksaa järjettömän paljon.

Illallisen jälkeen kapusimme vielä ihailemaan auringonlaskua Fjällbacjan ylle kohoavan kallion päälle. Kallioita halkoo Kungskflytan -halkeama, joka muuten on saanut toimia Ronja Ryövörintyttären helvetinkuiluna.

2022-09-24_10-38-31
2022-09-24_10-38-56
2022-09-24_10-37-46

2022-09-24_10-37-26

Länsirannikon kesäidylliä ihastelemassa

Seuraavana päivänä heitimme hyvästit murhille ja jatkoimme matkaamme länsirannikon maisemateitä pitkin kohti Marstrandia. Ensimmäinen pysähtyspaikkamme oli Hunnebostrand. Jaloittelimme kiertämällä suloisen kylän ja viereisen kallioreitin. Nämä pyöreiksi hiotuneet kalliosaaret ovat kyllä ihan käsittämättömän näköisiä.

2022-09-24_10-35-15
2022-09-24_10-34-58

Lounastauko vietetiin Lysekillissä, josta onnistuimme myös löytämään kallioiden keskellä kulkevan patikkapolun. Jokainen kylä täällä on täynnä kauniita puutaloja, upeita kalliorantoja ja tällaisena kesäpäivänä maisema on erityisen idyllinen. Vaikeinta olikin valita mihin kylään oikeasti pysähtyisi. Me päätimme jättää ne kaikkein suosituimmat kohteet, kuten Smögenin, tällä kertaa välistä, sillä eilisen Fjällbackan kokemuksen perusteella arvioimme, että luvassa olisi ollut melkoista tungosta. Ja siltä sinne suuntautuva autoliikkenne kieltämättä näyttikin.

2022-09-24_10-34-28
2023-02-27_10-11-26

Mahtaileva Marstrand

Me olimme valinneet länsirannikon toiseksi kohteeksi lähellä Göteborgia sijaitsevan Marstrandin. Marstand sijaitsee saarella, jonne pääsee mantereen puolelta lautalla. Autoa saarelle ei saa viedä kuin paikalliset. Täällä talot ovat huomattavasti suurempia kuin muissa länsirannikon kylissä, ja saaren siluettia koristaa näyttävä Carlstensin linnoitus. Käynti linnoituksella on suositeltavaa, samoin saaren kiertävä patikkareitti kannattaa kiertää.

2022-09-24_10-33-55

2022-09-24_10-29-37
2022-09-24_10-30-00
2022-09-24_10-30-31

2022-09-24_10-29-11

2022-09-24_10-32-57
2022-09-24_10-32-22
2022-09-24_10-33-17

Marstrandin tunnelma oli huomattavan erilainen mitä muissa länsirannikon kylissä koimme. Heinäkuisena iltana tuntui, että tänne tullaan näyttäytymään. Ehkä ongelma oli enemmän minussa kuin Marstrandissa – mä en oikein ole näyttäytyjätyyppiä. Saari sinäsä oli viihtyisä: mukulakivikatuja, kauniita puutaloja, upea merimaisema, hienot patikkapolut, sileäksi hioutuneet kalliot ja vielä linnoituskin. Mutta toivottua tunnelmaa en tavoittanut. Ehkäpä siellä kannattaisi käydä joskus muulloin kuin kesän suosituimpina viikkoina. Tai sitten ei, sillä Ruotsin Monacoksi ystävämme paikkaa kutsuivat.

2022-09-24_10-31-20
2023-02-27_10-13-51

Veneretki Ruotsin länsirannikon saaristoon

Seuraava päivä kuitenkin huuhtoi nopeasti hienoisen pettymyksen, sillä olimme sopineet saaristoon suuntautuvasta veneretkestä ystäviemme kanssa. Heillä kun sattuu olemaan huvila ihan Marstrandin lähistöllä. Päivä oli aivan täydellinen. Meri oli tyyni ja saaristo käsittämättömän kaunis. Ajelimme kohti Pater Nosterin majakkasaarta ja yritimme tähyillä hylkeitä. Niitä ei harmiksemme näkynyt, joten suuntasimme takaisin rannikolle. Kiertelimme saarien ympäri ja tähyilimme kalastajakyliin. Åstålsissa pysähdyimme ostamaan rapuja paikalliselta savustamolta ja kohta suuntasimmekin lounaalle huvilalle. Mikä voisi olla parempaa kuin ihan tuoreet äyriäiset, ystävien seura ja uintiretki näissä käsittämättömän kirkkaissa vesissä. Tältä meren kuuluu näyttää!

2022-09-24_10-28-14

2022-09-24_10-27-27

Ruotsin länsirannikko oli osa kesän 2022 automatkaa Ruotsiin. Seutu osoittautui vielä hienommaksi kuin olin edes kuvitellut, ja vielä jäi paljon näkemättä. Tänne olisikin kiva tulla uudestaan, ja samalla voisi käydä myös Göteborgissa.

Lue lisää kesälomasta Ruotsissa: Ruotsi – top 10 kohteet kesälomalla

1 comments On Ruotsin länsirannikko on oikea kesäparatiisi

• Kieltämättä näyttää todella kauniilta seudulta. Hieman toisaalta kyllä mieleen Suomenkin saaristo, josta pidän kovasti. Jotenkin ajattelisin myös ihmisten luonteessa olevan samaa kuin Suomen saaristossa. Tuon kaltaisissa maisemissa viihtyvyydessä on mielestäni keskeistä, että sää on hyvä, ja teidän tuolla ollessanne niin näyttää todellakin olleen! Nam, tykkään ravuista ihan valtavasti, kuulostaa todella hyvältä.