Alsacen hurmaavat ristikkotalokaupungit Colmar ja Strasbourg

Kun joulumarkkinat kohtaavat vuosisatoja vanhojen ristikkotalojen kanssa, on yhdistelmä taatusti vastustamaton. Näin me päättelimme valitessamme joulukohteeksemme tällä kertaa Alsacen alueen ihanat ristikkotalokaupungit. Ja oikeassa olimme. Alsace oli kerrassaan hurmaava.

Alsace sijaitsee Koillis-Ranskassa, Saksan ja Sveitsin rajalla. Alue on historiansa aikana kuulunut milloin millekin puolelle rajaa, ja ruokakulttuuri on ihana yhdistelmä kunkin maan keittiötä. Erityisen tunnettu Alsace on viineistään. Pienet kylät, kaikkialla kasvavat viiniköynnökset, vuoristo, linnat ja ristikkotalojen täyttämät kaupungit tekevät alueesta mahdottoman viehättävän.

Me tutustuimme tällä reissulla isoista kaupungeista Colmariin ja Strasbourgiin, sekä teimme päiväretken yhteen pienistä kylistä, Riquewihriin. Saavuimme Alsaceen junalla Saksan puolelta Frankfurtista ja palasimme kotiin Pariisin kautta. Junayhteydet sekä Frankfurtista että Pariisista olivat hyvät ja matka-aika molemmista suunnilleen sama, noin 2-2,5 tuntia. Saksasta matkustaminen oli jonkin verran edullisempaa, ja sitä paitsi Frankfurt on ihan mainio kaupunki. Toisaalta ei se Pariisikaan yhtään hullumpi ole. Ja me päästiin yhdistämään samaan reissuun molemmat.

Lue jutut aiemmilta reissuiltani:

Colmar

Saavuimme illansuussa Colmariin ja joulun läheisyyttä ei voinut olla huomaamatta. Kaupungin historiallinen keskusta on kauttaaltaan pukeutunut jouluun ja joulumarkkinat vallanneet kaupungin. Mahtavaa, sillä tämän vuoksi tänne tultiin. Kaupunkien rakennukset oli valaistu näyttävästi ja tunnelma vastustamaton. Kiertelimme ristikkotalojen reunustamilla kaduilla, kunnes lopulta päädyimme illalliselle irkkupubiin. Tämä ei todellakaan olisi ollut valintamme, mutta muut ravintolat olivat tupaten täynnä ja syömään oli päästävä. Yllätyimme iloisesti, sillä juustopiirakat ja alsacen riesling olivat erinomaisen hyviä, ja pubin rento fiilis just sopiva pitkän päivän päälle.

Aamulla päivä valkeni pilvisenä, mutta sehän ei meitä haitannut, vaan suuntasimme innolla kauppahalliin aamiaiselle. Päädyimme valitsemaan listan laajimman aamiaispaketin, joka yllätykseksemme sisälsi myös lasilliset kuohuvaa. Tällä kelpasi aloittaa uusi päivä!

Colmar petit venice

Colmar näytti päivänvalossa vieläkin upeammalta ristikkotaloineen ja kanavineen. Kuuluisin näistä on Petit Venice -nimellä tunnettu alue, jossa kanavan varret ovat täynnä vanhoja kalastajien taloja. Illan valoshow oli täällä hieman liiankin räväkkä ja alueen tunnelmaan oli mukavampi tutustua valoisaan aikaan. Ja voi miten kauniilta täällä kesällä kaiken kukkaloiston keskellä näyttäisikään. Colmar on ihanan kompakti ja ehdimme aamupäivän aikana kierrellä uudestaan kaikki eiliset kulmat ja vähän uusiakin seutuja, ennen kuin oli aika siirtyä seuraavaan kohteeseemme.

Colmar

Strasbourg

Seuraavana meillä oli vuorossa Strasbourg. Alsacen isoimpien kaupunkien välillä liikennöivä paikallisjuna kuljetti näppärästi kaupungista toiseen ja puolen tunnin kuluttua saavuimme jo perille. Strasbourg on Colmaria huomattavasti suurempi kaupunki ja sen huomasi heti asemalta ulos astuessaan. Joulumarkkinoiden aika on täällä hyvin suosittua, ja voin vain kuvitella millaista täällä olisi ollut aiemmin. Nyt matkailijamäärät olivat kaiketi kohtuulliset, ja pääasiassa turistit olivat kotimaan matkailijoita.

Pahenevasta epidemiatilanteesta huolimatta kaupungin majoituskapasiteetti oli lähes täyteen buukattu ja olimme olleet jo luopua ajatuksesta yöpyä Strasbourgissa. Älyttömän hyvällä tuurilla onnistuin kuitenkin nappaamaan kohtuuhintaisen huoneen ihan ytimestä L’EtC -hotellista. Hotelli oli oikein passeli ja sijainti erinomainen.

Strasbourgin historiallinen keskusta sijaitsee Grand Ìle’n saarella. Joulumarkkinoiden vuoksi autoliikenne saarelle oli kielletty kokonaan ja sisääntulot suljettu. Meidät ohjattiin tiukasti kulkemaan omalla puolellamme siltaa matkalaukkujen tarkastukseen. Täällä suhtaudutaan vakavasti mahdollisiin uhkiin. Syystäkin, sillä vuonna 2018 Strasbourgissa tehtiin yksi joulumarkkinoihin kohdistuneista iskuista. Myös koronan läsnäolon muistaa, sillä koko Grand Ìle’n saarella oli maskipakko myös ulkona. Onnistumme kuitenkin karistamaan epämiellyttävät ajatukset sivuun ja lähdimme tutustumaan kaupungin tarjontaan.

2022-01-15_06-05-55

Strasbourg nimittää itseään joulun pääkaupungiksi ja se näkyy. Markkinoita on jokaisella aukiolla ja joulukoristeita on kaikkialla. Ja mehän tykätään! Kaupungin keskustassa komeilee näyttävä Cathédrale Notre Dame de Strasbourg, jonka taivaisiin kurottuva torni kylpi pilvipeitteen raosta pilkahtaneen auringon säteissä. Seurailimme toinen toistaan kauniimpia katuja markkinoilta toisille ja huokailimme ilosta. Seuraavaksi suuntasimme ristikkotalojen kaupunginosaan, Petite France´n vieläkin kauniimmille kaduille ja kanavien rantaan.

Strasbourg petit france

Ilta päättyi illallisella ravintola Le Stras`ssa. Olin onneksi ollut kaukaa viisas ja varannut pöydän ennakkoon. Sillä jos edellisenä iltana Colmarista oli vaikea löytää pöytää, niin täällä se olisi ollut käytännössä mahdotonta.

Strasbourg Little France

Viimeinen aamu Alsacessa valkeni kuulaana ja aurinkoisena. Kiertelimme vielä kaupungin kaikki kolkat läpi ja harmittelimme, että oli pakko jo lähteä. Mutta junat Pariisiin olivat täynnä ja lippuja oli ollut jäljellä vain tähän puolenpäivän vuoroon. Mutta samaan aikaan totesimme, että miten onnekkaita me olimme olleetkaan, että ylipäätään pääsimme reissuun. Saksassa lukuisia joulumarkkinoita oli jo peruttu ja pandemia nosteli taas inhottavia aaltojaan ympäri Eurooppaa. Me sentään saimme vielä nauttia näistä hurmaavista päivistä. Toivottavasti tavataan taas pian, Alsace!

Lisää vinkkejä Alsacen alueelle: Visit Alsace

3 comments On Alsacen hurmaavat ristikkotalokaupungit Colmar ja Strasbourg

• Älyttömän kaunista! Ja Colmar on tosiaan myös kesäaikaan mielettömän kaunis, kuten tietty muutkin paikat tuolla seudulla. Huonolta ei näytä talvellakaan. Jos menisin joulumarkkinoille Ranskaan, niin Colmar olisi varmaan vaihtoehdoista kärkisijoilla. Tykkäsin kaupungista valtavasti, kun käytiin pari vuotta sitten (kesäaikaan). Toisaalta Strasbourg on minulla vielä kokonaan näkemättä, mutta tietysti todo-listalla, kunhan vain ehtisi.

• Oih, miten ihanan näköistä! Olen haaveillut Alsacen viinitiestä siitä lähtien kun luin jostain matkalehdestä jutun sieltä. Alustavasti olin miettinyt auton vuokraamista Saksan puolelta ja sitten viilettäisi pitkin viinitilojen halkomia maisemia, mutta junavaihtoehto ei myöskään kuulosta hullummalta. Toki junalla ei pääse ehkä kaikkiin niihin pikkukyliin? Täytyypä tutkia tuota lisää.

• Enpä ole tuollaisissa kaupungeissa vielä päässyt käymään, mutta on kyllä kuvien perusteella valtavan hienon näköistä. Oikeastaan näyttää ihan ilman valaistustakin todella hienolta, mutta toki valaistus tekee tuosta vielä upeamman!